Sejak aku Kerje tempat baru nie, tiba2 ramai ajer yang contact aku :S haha orang yang aku tak kenal pun start kenal aku pasal nak mintak tolong XD haha geli hati biler aku fikirkan balik...ade pasal masalah bill, masalah Internet, masalah Hp, mcm2 masalah lah XD.
Aku suke Kerje aku nie :) selesaikan masalah orang, hari2 kasi advise kasi penerangan Dan jugek kongsi pendapat. Hari2 kat Kerje dah macam cikgu, hari2 ajar murid2.
Oklah aku share mcm mane pengalaman aku berkerje di call center nie yer :)
Kerje di call center nie banyak cabarannya..cabaran yang paling critical skali adalah mendengar kata2 manusia2 nie. Kadang2 buat kite rase gembira, kadang2 blh menyakitkan hati :S namun aku bersyukur sebab dah biase Kene kutuk zaman sch dulu, hahaha baru aku Tahu ape kebaikkan Dier XD
Orang nak cakap ape cakap lah, yang penting akhir bulan dapat gaji, hehehe, tapi tak lah mcm tu.. Mesti jugek bangkitkan diri :)
Maksud bangkitkan diri, mungkin memang salah kite pasal cara kite beri jawapan pada orang tak blh terima, atau mungkin kite tak fahami keadaan dier, mungkin jugak kite kurang beri pilihan untuk menyelesaikan masalah.
Kadang kala orang salah faham tentang adanya call center nie, ade orang fikir biler call kite ajer masalah tu selesai, kononnya kita ade satu butang di tekan untuk menyelesaikan segala mcm masalah -.-
Contohnya:
Handphone rosak. Ape yang rosak?tak blh Pakai Internet ke tak blh email ke tak blh call atau tak blh hantar mms?
Ok misalan tak blh Pakai mms, dah bayar bill? Dah Cuba hantar diri sendiri? Dah try reset network setting? Network kat sane ade down ke? Dah try simcard kat Hp lain blh try?
Haha mcm2 lagi soalan yang kite nak Kene tanyer, supaya kite Tahu mana punca masalah tu.
Jadi bayangkan, itu baru Hp, Hp pulak mcm2 Hp model, mcm2 Hp OS :)
Kat call center ade mcm2 department, ade department bahgian Internet,Hp,blackberry,mobile internet, business, cable tv, GE, rewards, sales, VIP Dan mcm2 lagi. Tapi aku? Di dalam mane punyer department? Haha.. Aku dalam platinum department ;)
Maksud platinum department nie, kirekan kite Kene cover seeeeeemuuuaaa department, kite Kene tahu semua, untuk apa? Untuk orang2 special lah, jadi Dier blh tanyer ape2 sahajer soalan, tak payah nak Kene transfer2.
Jadi Cuba bayangkan, haha kite nak Kene Tahu macam mane nak selesaikan berbagai mcm Masalah XD
Tapi, walau mcm mane pun, aku fikir positive, ilmu pe. Pasal aku tau, kebaikan Dier banyak. Pasal nanti kawan2 mesti tanyer bende2 pasal company aku..kalau tak blh jawab, buat Malu ajer :S
Jadi mcm nie lah pengalaman aku berkerje di call center :D
Tuesday, November 1, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment