Monday, October 24, 2011

Rintihan berkeje di call center :)

Haiz barulah aku Tahu kenape orang nak sangat Henti kerje, nak layan customer nie bukan senang...menceyceh membeybel marah2, haiz ibarat hari2 Kene tekan.

Tapikan aku notice, sejak aku buat Suare mcm orang tua atau step mane punyer serious, customer tak berani nak makan aku XD
Ini aku blaja Dari blackberry uh, pasal mase aku kat blackberry department, kalau ade sesuatu masalah yang bukan masalah kite atau pun kite perlu bantuan pasal product blackberry tu, kite Akan buat conference call pada blackberry RIM

Biler kite call RIM (research in motion) kite call overseas ke US, kadang2 Texas, Canada, San Francisco. Cara diorg jawab talipon very professional. Diorg dengar dulu, lepas tu senyap 5-10sec, baru diorang jawab. :)

Jadi aku try ah ikut style diorg, biler aku pause, fikir jap, lepas tu baru kasi jawapan yang tepat atau pun yang bermunasabah, customer tak makan kite pulak.

Jadi mcm tulah aku mengatasi masalah nak berbicara dgn orang.

Sebelum nie, cara aku berbual mcm berbual dgn kawan, ade orang tak blh terima, lepas tu marah2...haiz..tapi alhamdulillah lah kan.

Ape2 pun kerje mesti professional, masalah kerje jangan bawak rumah atau pun lepaskan pada orang lain.

Lagi satu aku memang sejak dari kecik degil,melawan Dan suke berdebat, tapi sejak aku berpengalaman berkerje, cara hidup aku berubah. Aku dah tak lagi suke nak melawan kata, tapi aku lebih pada menghiraukan kemarahan org Dan memahami masalah dan perasaan orang lain.

Contoh, kalau dier marah2 tak happy dengan kite, nak ikutkan zaman Fedex memang dah bergasak dah, tapi skrg nie mcm Mane nak bermuke? So skrg limit2 aku diam ajer lah, dengar rintihan masalah orang :) 

well kerje kat sini memang perlu banyak bersabar, nak Kene banyak berfikir, Kene pandai ckp Dan jugek Kene pandai pilih ayat yang senang di dengar orang.

Alhamdulillah setiap hari aku belajar bende baru, yang penting jgn riak, nanti orang tak kan tolong kite biler kite ade masalah.

Ouh yang bestnyer kerje kat sini, kawan kerje semuanya peramah, diorg suke Bantu satu sama yang lain, kalau kite tanyer soalan, diorang tak pernah tolak. :)

Inilah rintihan aku di suasana berkerje di call center :)

No comments:

Post a Comment